wtorek, 23 września 2014

Ponad 300 poprawionych haseł


Poszukując informacji i materiałów do zadanych prac uczniowie i studenci pierwsze kroki kierują zazwyczaj do Wikipedii. To ważne i ciągle rozwijające się zasoby edukacyjne, które od wielu lat pomagają uczyć się, a zatem istotne jest, aby były to zasoby poprawnie merytoryczne. Z myślą o studentach i uczniach szkół ponadgimnazjalnych w projekcie „Wiki-Ekonomia. Edukacja ekonomiczna z wykorzystaniem Wikipedii“ poprawiono właśnie ponad 300 haseł ekonomicznych.

Pomimo głosów krytyki, wskazujących na pojawiające się błędy w hasłach Wikipedii, trzeba docenić wartość Wikipedii jako stale rozwijającego się źródła wiedzy ekonomicznej. Patrząc pod kątem dostępności, może to być (i prawdopodobnie jest) jeden z najważniejszych kanałów poszerzania swojej wiedzy z zakresu ekonomii, gospodarki i finansów. Może być nie tylko uzupełnieniem istniejącej i wykorzystywanej na studiach literatury naukowej, ale także z powodzeniem poszerzać wiedzę i stymulować zainteresowanie osób uczących się zagadnieniami ekonomicznymi.

W pierwszym w historii polskiej Wikipedii tzw. projekcie instytucjonalnym, „Wiki-Ekonomia. Edukacja ekonomiczna z wykorzystaniem Wikipedii“, od grudnia 2013 r. do końca sierpnia 2014 r. opracowano i zaktualizowano ponad 305 haseł ekonomicznych. Wiele treści zostało gruntownie przerobionych, usunięto kontrowersyjne tezy nie znajdujące poparcia w literaturze ekonomicznej, uzupełniono, wzbogacono graficznie istniejące hasła i napisano ponad 30 nowych, których brakowało. Do wszystkich haseł dodano bibliografię i przypisy prowadzące do literatury ekonomicznej, prac badawczych, specjalistycznych stron internetowych lub artykułów o tematyce ekonomiczno-finansowej.

Realizatorem projektu jest zespół firmy Think Global z Warszawy. Do współpracy zaproszono pracowników naukowych ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i Uniwersytetu Wrocławskiego. Dodatkowo prace nad hasłami wsparli eksperci ekonomiczni Narodowego Banku Polskiego.

Oczywiście ogólne zasady korzystania z informacji w internecie powinny nadal mieć zastosowanie. Praktycznie z każdej informacji znalezionej w Internecie powinniśmy korzystać „na własną odpowiedzialność“ i starać się ją weryfikować. Nie inaczej jest w przypadku Wikipedii -  warto pamiętać, że zawsze powinniśmy wspierać się (zwłaszcza przy opracowaniach pisemnych różnymi źródłami). Wiele haseł w Wikipedii zawiera linki do ciekawych artykułów i opracowań naukowych, w których znajdziemy szersze ujęcie tematu. Starajmy się to wykorzystać.

Warto też powtarzać, że z Wikipedii nie kopiujemy treści mechanicznie – jej treści są pod ochroną prawa autorskiego, choć dzięki wolnej licencji Creative Commons – Uznanie Autorstwa – Na tych samych warunkach, możemy z nich korzystać bezpłatnie i przerabiać je w dowolny sposób (remiksować), zgodnie z licencją. Nie zapomnijmy zwłaszcza oznaczyć źródła, na które się powołujemy.

Listę poprawionych w projekcie Wiki-Ekonomia haseł można znaleźć na stronie projektu w Wikipedii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Projekty_instytucjonalne/Wiki-Ekonomia. Studentów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych zapraszamy do korzystania z opracowanych treści. Powodzenia w nauce!

Organizatorem projektu Wiki-Ekonomia jest firma Think Global z Warszawy. Projekt został zrealizowany we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. Dziękujemy także Stowarzyszeniu Wikimedia Polska za otwartość i pomoc przy wprowadzaniu zmian w hasłach.

Kontakt w sprawie projektu: biuro@thinkglobal.pl.

Projekt Wiki-Ekonomia realizowany jest z Narodowym Bankiem Polskim
w ramach programu edukacji ekonomicznej: